Nazorg Reanimatie
Iemand reanimeren is een indrukwekkende ervaring. Om deze gebeurtenis goed te verwerken, kan het helpen erover te praten met bijvoorbeeld familie, vrienden of collega’s.
Indien nodig kun je professionele hulp inschakelen.
In Nederland is er een oproepsysteem voor burgerhulpverleners. Na een reanimatie-oproep gaat alles heel snel. Je biedt zo snel mogelijk hulp, in de hoop dat het slachtoffer het overleeft. Helaas loopt het niet altijd goed af.
Praten na een reanimatie helpt
- andere burgerhulpverleners of mensen die bij de reanimatie aanwezig waren of ambulancepersoneel
- de helpdesk van het oproepsysteem: HartslagNu
- de instructeur van de reanimatiecursus
- je huisarts: indien nodig krijg je een verwijzing naar een professionele hulpverlener
- MIND Korrelatie : professionals bieden anoniem psychische steun – per telefoon en online
- Luisterlijn: vrijwilligers bieden 24 uur per dag een luisterend oor
- een voorlichter van de Infolijn Hart en Vaten
Stel je vraag aan de Hartstichting Infolijn
Contact tussen familie en burgerhulpverlener
Antwoord op vragen
Het meemaken van een reanimatie kan ingrijpend zijn. Burgerhulpverleners hebben vaak allerlei vragen. Heb ik het wel goed gedaan? Hoe is het met het slachtoffer afgelopen? Via het nieuwe online platform HartslagSamen kunnen burgerhulpverleners in contact komen met andere betrokken van de reanimatie en kunnen zij antwoord op hun vragen krijgen.
Lees meer over HartslagSamen en bekijk de animatie hieronder.